Drodzy Widzowie!

Na zakończenie sezonu artystycznego 2016/2017 chciałoby się powiedzieć: to jeszcze nie koniec. W związku z decyzją Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o powołaniu nowej dyrekcji przyszłość Narodowego Starego Teatru w obecnym, znanym Państwu kształcie stoi pod znakiem zapytania.

Narodowy Stary Teatr AD 2017 stał się znakomicie naoliwioną maszyną, regularnie produkującą intrygujące premiery, działającą z częstotliwością 40-50 spektakli miesięcznie na trzech scenach, reprezentującą polską kulturę na najbardziej prestiżowych zagranicznych festiwalach, zbierającą laury i pochwały, inicjującą istotne dyskusje. Wszystko to przy frekwencji 99,25% – co mogłoby się wydawać zadaniem karkołomnym, zważywszy, że nie idziemy na komercyjne kompromisy i ciągle podejmujemy ryzyko, bez którego sztuka staje się po prostu wtórna i przewidywalna.

Uważamy, że korzenie przyszłości tkwią w przeszłości, dlatego program kolejnych pięciu sezonów zaproponowany w konkursie ministerialnym przez Jana Klatę miał konsekwentnie kontynuować to, co udało się w Narodowym Starym Teatrze osiągnąć od 1 stycznia 2013 roku. A zatem miał być twórczym rozwinięciem filozofii odważnego, ale opartego na znakomitym rzemiośle teatru repertuarowego z unikatowym zespołem artystycznym, technicznym oraz administracyjnym.    Wszystko to, satysfakcja zespołu Starego Teatru ze wspólnych osiągnięć ostatnich sezonów, oraz entuzjazm naszej publiczności, pozwoliło na sformułowanie twórczego zadania na przyszłe sezony: odpowiadania na wielkie pytanie postawione przez Stanisława Wyspiańskiego w „Studium o Hamlecie”, mianowicie „Co jest w Polsce – do myślenia”. Trud i radość związaną z szukaniem tych odpowiedzi zgodzili się z nami podjąć między innymi tacy artyści, jak: Luk Perceval, Monika Strzępka i Paweł Demirski, Krzysztof Garbaczewski, Anna Smolar, Konstantin Bogomołow. Do tego grona, oprócz reżyserujących w Starym Teatrze Pawła Miśkiewicza, Jana Klaty, Marcina Libera, chcieliśmy zaprosić również Grzegorza Jarzynę, nie zapominając oczywiście o młodych talentach.

W tak niepewnym czasie możemy mieć tylko nadzieję, że ważne, doceniane przez Państwa każdego wieczoru spektakle, obecne i dyskutowane na krajowych i światowych festiwalach, pozostaną wizytówką Starego Teatru i nadal będą częścią jego repertuaru, że dotychczasowy dorobek nie zostanie zaprzepaszczony. Tym samym informujemy, że zaplanowaliśmy repertuar teatru do końca bieżącego roku, mając nadzieję, że będą Państwo mogli nadal obcować z wybitnymi osiągnięciami zespołu Starego Teatru. Ponadto, po właśnie zakończonym sezonie otrzymaliśmy szereg zaproszeń na festiwale: w Madrycie, Sao Paulo i Szanghaju oraz na krajowe prezentacje w Bydgoszczy, Wrocławiu i Warszawie, z czego bardzo się cieszymy i gratulujemy wszystkim zaangażowanym w realizację spektakli artystom i pracownikom teatru.

Serdecznie dziękujemy za wspólnie spędzone cztery i pół sezonu pod dyrekcją Jana Klaty, entuzjastyczne reakcje, pisane prosto z serca listy i zachęcamy Was, Widzów do wzięcia na siebie części odpowiedzialności za losy narodowej sceny – bez Was nasza praca nie miałaby znaczenia.

Zapraszamy do zapoznania się z repertuarem na miesiąc grudzień! Zachęcamy do zakupów biletów online od godziny 12.00 w dniu 5 lipca!

 

Drodzy Widzowie!

Informujemy, że w dniach 1 lipca – 3 września 2017 Biuro Obsługi Widzów Narodowego Starego Teatru jest nieczynne i nie ma możliwości dokonywania rezerwacji. Zachęcamy do zakupu biletów online!

Pozdrawiamy i życzymy udanych wakacji!

Serdecznie zapraszamy zwiedzających do MICET – Muzeum Interaktywnego / Centrum Edukacji Teatralnej przez cały lipiec!

Muzeum jest czynne w normalnych godzinach 11.00-19.00, od wtorku do niedzieli. Bilety można zakupić online lub kasie teatru. Zarazem pragniemy poinformować, że w sierpniu MICET będzie nieczynny dla zwiedzających.

Po rocznych przygotowaniach w czerwcu 2017 roku ukończona została książka podsumowująca historię Starego Teatru i wprowadzająca widzów w kontekst i specyfikę tej instytucji. W skład książki wchodzą także eseje autorstwa prof. Dariusza Kosińskiego, dr Anny R. Burzyńskiej i rozmowa Macieja Nowaka z dyrektorem Janem Klatą.

Wydawnictwo ma nakład 500 egzemplarzy.

Książkę można kupić w kasie teatru w cenie 45 zł.

Zakończył się XXIII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, którego tematem przewodnim była „Awangarda jako stan umysłu”.

Publiczność festiwalowa przyznała tytuł Najlepszego Spektaklu Triumfowi woli w reżyserii Moniki Strzępki! Gratulujemy!