Roman Gancarczyk

Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, im. L. Solskiego w Krakowie /1988/.

Wszechstronnie utalentowany aktor teatralny i filmowy oraz pedagog, łączący zawodową skromność z niezwykłą sceniczną charyzmą. W  Starym Teatrze zadebiutował jeszcze jako student w roku 1987, a do zespołu trafił sześć lat później.
Aktor rozchwytywany przez reżyserów, potrafi odnaleźć się w bardzo różnych stylistykach, zawsze odciskając na spektaklach silne piętno swej osobowości. Udowodnił to m.in. rolami w prapremierze „Miłości na Krymie” Mrożka w reż. Wojtyszki, „Makbecie” Wajdy, „Iwonie, księżniczce Burgunda” Jarzyny, „Śnie nocy letniej” Kleczewskiej, „Klątwie” i „Pijakach” Wysockiej. Występował w spektaklach Mikołaja Grabowskiego, za rolę księdza Robaka „Panu Tadeuszu” otrzymał nagrodę w Opolu. Współtworzył oryginalne autorskie przestrzenie teatru Michała Borczucha, m.in. w genialnej „Lulu” oraz w „Werterze” i Brandzie”. Zbudował fascynującą rolę w wysoko ocenionym „Przedtem/potem” Miśkiewicza, u Zadary był m.in. Antenorem w olśniewającej „Odprawie posłów greckich” czy Ulissesem we frapującej inscenizacyjnie i doskonałej aktorsko „Ifigenii. Nowej tragedii”, której podstawę stanowił przepisany przez Pawła Demirskiego klasyczny tekst Racine’a.
Także Jan Klata zobaczył w aktorze doskonałego H. W. Havemeyera, jednego z dwóch głównych protagonistów w „Weselu hrabiego Orgaza”, czy nieszczęsnego Gloucestera w wyróżnionym Złotym Yorrickiem „Królu Learze”. Gancarczyk został także obsadzony w dwóch realizacjach duetu Janiczak/Rubin: jako genialnie zagubiony, odklejony od rzeczywistości Adam Mickiewicz w „Towiańczykach…” oraz jako przezabawny w swej chorobliwej pedanterii Detektyw w „Sprawie Gorgonowej”.
W filmowo-teatralnym eksperymencie „Poczet Królów Polskich” Garbaczewskiego stworzył wyrazistą postać przebiegłego króla Władysława Jagiełły, który staje w filozoficzne szranki na Wawelu z gubernatorem Frankiem. Natomiast w uwodzącej wizualnie dekonstrukcji „Hamleta” jako HamletMaszyna: „Nie jest już dłużej Hamletem, lecz obdarza niejako swoje inkarnacje i w ogóle spektakl Garbaczewskiego rozmaitymi wątkami. Stąd bierze się lęk przed seksualnością i związane z tym skomplikowane relacje z matką, (…) stąd cross-dressing Hamleta Bieleni” (Marta Stańczyk, Dziennik teatralny”).
Aktor mistrzowsko operujący szeroką gamą środków doceniony został przez Krystiana Lupę, u którego u zagrał w obu częściach „Lunatyków”, „Zaratustrze” i w „Mistrzu i Małgorzacie”: „Wolanda gra Roman Gancarczyk. Jego rola wydaje się przedłużeniem Huguenau’a z «Lunatyków». Bohater powieści Brocha, w jego ujęciu, nosił piętno szatańskie, krył pokłady negatywnej energii. Był niczym «mały bies», który rósł w siłę, napawając się złem wyrządzanym innym. W «Mistrzu i Małgorzacie» Gancarczyk pokazuje nowe, inne wcielenie zła. Woland to szatan z «wyższej półki», wyrafinowany, z klasą, wykształcony, który posiadł chwilami ciążącą mu wszechwiedzę” – pisała Malwina Głowacka w „Teatrze”.
Talent Gancarczyka chętnie wykorzystał też Paweł Miśkiewicz, powierzając mu m.in. role w spektaklach „Przedtem/potem” Schimmelphenniga (2006) czy „Podopieczni” Jelinek (2016).
Aktor wystąpił w wielu spektaklach teatru telewizji i filmach, jego rola „Moim Nikiforze” (2004) Krzysztofa Krauze, nagrodzona została m.in. na festiwalu filmowym w Chicago.
(afw)

Odznaczenia:
2015 – Srebrny Medal Gloria Artis – Zasłużony Kulturze

Nagrody:
2012 – 52 Kaliskie Spotkania Teatralne – nagroda aktorska za rolę Robaka w przedstawieniu „Pan Tadeusz czyli Ostatni Zajazd na Litwie”, reż. M. Grabowski
2007 – 32 Opolskie Konfrontacje Teatralne Klasyka polska – nagroda aktorska za rolę Antenora w przedstawieniu „Odprawa posłów greckich”, reż. M. Zadara

W teatrze:
Hamlet - HAMLETMASZYNA
Król Lear - GLOUCESTER
Pijacy - ROZTROPSKI
Sprawa Gorgonowej - DETEKTYW
Towiańczycy, królowie chmur - ADAM MICKIEWICZ
Trylogia - ATAMAN, ŁASZCZ, ROCH KOWALSKI, MURZYN RADZIWIŁŁA, KOMPAN KMICICA, NOWOWIEJSKI STARY
Wanda - ŚMIECH / POLONIUSZ / DZIAD 1
Kosmos -


Brand. Miasto. Wybrani – Brand
Burza – Antonio
Car Mikołaj – Jlja
Egzekucja cennych wspomnień – Jedna z postaci
Faust cz. I – Czeladnik / Zydel / Postać w Chórze Czarowników
Hamlet – HamletMaszyna
Ifigenia. Nowa tragedia – Ulisses
Iwona księżniczka Burgunda – Szambelan
Jak wam się podoba – Jacques de Bois
Kariera Artura Ui – Giuseppe Givola
Klątwa – Pustelnik
Klątwa – Jedna z postaci w Chórze, Dzwonnik /od 01.1999/
Kraksa – Oskarżony
Król Lear – Gloucester
Lulu – Dr Schőning
Lunatycy – Esch, czyli Anarchia – Dyrektor Gernerth
Lunatycy – Huguenau czyli Rzeczowość – Wilhelm Huhuenau
Makbet – Macduff
Mewa – Dorn
Mistrz i Małgorzata – Woland
Miłość na Krymie – Piotr Aleksiejewicz Sjejkin
Nie-boska komedia – Pan Młody / Mąż
Odprawa posłów greckich – Antenor
Operetka – Jedna z postaci
Pan Tadeusz czyli Ostatni Zajazd na Litwie – Robak
Pijacy – Roztropski
Poczet Królów Polskich – Władysław II Jagiełło
Przedtem/Potem – Mężczyzna W Obrazie
Przekłady – Manus
Reformator – Robotnik na słupie
Romulus Wielki – Emilion
Sen nocy letniej – Oberon / Tezeusz
Śmierć i zmartwychwstanie świata – Mężczyzna
Sprawa Gorgonowej – Detektyw
Stara kobieta wysiaduje – Ślepiec
Terezin – Jedna z postaci
Towiańczycy, królowie chmur – Adam Mickiewicz
Trylogia – Ataman / Łaszcz / Roch Kowalski / Murzyn Radziwiłła / Kompan Kmicica, Nowowiejski Stary**
Twórcy obrazów – Juliusz Jaenzon
Wanda – Śmiech / Poloniusz / Dziad 1
Werter – Wilhelm
Wesele hrabiego Orgaza – H. W. Havemeyer
Wiśniowy sad – Łopachin
Wracaj natychmiast Jimmy Dean – Joe (PWST)
Zaratustra  – Pijawka
Zatrute pióro – Larry Rider