Małgorzata Gałkowska

Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /1996/. 

1.04.2000 - Stary Teatr, Kraków

Aktorka o ogromnej skali talentu i artystycznej samoświadomości, z pasją i zaangażowaniem podejmująca rozmaite, coraz to nowe wyzwania. Może być Davidem Cameronem vel Margaret Thatcher w brawurowym, ironicznym „David’s Formidable Speech on Europe” w reż. Pawła Świątka (premiera w Deutsches Theater w Berlinie, 2013, w ramach międzynarodowego projektu sieci Mitos21), granym w Krakowie jako wyrazisty i znaczący „support” do „Bitwy warszawskiej 1920” Demirskiego/Strzępki. Ten kto widział „Piekarnię” Brechta w reż. Wojtka Klemma (2008) nie zapomni śpiewającej jak gwiazda rocka, opiętej w czarną skórę, władczej, pełnej hipokryzji i seksapilu panny Hippler, porucznik z Armii Zbawienia w jej wykonaniu.
Na scenie Starego Teatru aktorka stale współpracuje z Janem Klatą – już od jego pierwszego spektaklu, czyli „Trzech stygmatów Palmera Eldritcha” (2006), gdzie zwróciła uwagę rolą Perky Pat. Jej Kassandra w „Orestei” wg Ajschylosa (2007) wbija widzów w fotele swym rozdzierającym, rozciągniętym do granic wytrzymałości, tragicznie niezrozumiałym  proroctwem. Krytycy analizowali: „Kassandra w sukni z wypisaną wielkimi literami, przypominającą plakat przepowiednią przyszłości, wydaje się obłąkana, jednak jej szaleństwo to nie choroba, lecz świadomość – wiedza o czasach przeszłych i przyszłej katastrofie. Kasandra próbuje wypowiedzieć, to, co wie. Wieszczka porusza się między szeptem a krzykiem, jąkaniem a czystym, donośnym śpiewem. Można usłyszeć pojedyncze słowa: dzieci, rodzina, krew, które ledwo przechodzą jej przez gardło. Nie może już się wypowiedzieć, jej moc skończyła się tak samo, jak upadł świat wartości w rodzie Atrydów (Alicja Jasiók, dlastudenta.pl).
Także w następnych spektaklach aktorka świetnie wpisała się w teatralną stylistykę Jana Klaty. Jej rozedrgana, wiotka, trzepocząca firankami rzęs i Helena Kurcewiczówna czy anemiczna Zosia Boska w „Trylogii” (2009) to aktorski majstersztyk – ostro sparodiowane postaci jednocześnie potrafią wywołać wzruszenie widza. Arogancki David Cameron czy męska oraz stanowcza Tekla i Ekscelencja w „Tajnym agencie” (2011) Klaty to nie koniec męskich wcieleń  absolwentki krakowskiej PWST o chłopięcej sylwetce i zmysłowym, niskim głosie, która dołączyła do zespołu Starego Teatru w 2000 roku. Do efektowniejszych należy z pewnością wyrazisty,  zagubiony w mrocznych odmętach historii Kazimierz I Odnowiciel w filmowo-scenicznym przedsięwzięciu Krzysztofa Garbaczewskiego „Poczet Królów Polskich” (2013). Obdarzoną ogromną wrażliwością aktorka również tą rolą udowodniła, że odnajduje się w świecie teatralnego eksperymentu. Podobnie jak bez trudu wcieliła się w kilka postaci (Pani, Andromaka, Rebeka) w efektownym „kulturowym recyclingu”, jak krytycy określili multimedialne, wizualnie porywające widowisko „Akropolis” (2013) wg Wyspiańskiego w reż. Łukasza Twarkowskiego.
Męskie role, co stało się już tradycją, powierzyli aktorce ponownie Krzysztof Garbaczewski (Grabarz, Aktor w „Hamlecie”) oraz Konstantin Bogomołow (Porfiry Głagoliew w „Płatonowie”); kolejnym wyzwaniem był udział w polsko-chińskim przedsięwzięciu, czyli „Dekalogu” Tiana Gebinga.
(afw)


W teatrze:
Gyubal Wahazar - SCABROSA
Hamlet - GRABARZ / AKTOR I
Trylogia - HELENA KURCEWICZÓWNA, SIKORKA, ZOSIA BOSKA
Akropolis - Pani, Andromaka, Rebeka
Oresteja - Kassandra, Alekto
Dekalog - 1
Płatonow - Sergiej
Płatonow - Porfiry Głagoliew


Akropolis – Pani / Andromaka / Rebeka
Chłopcy – Zuzia
Damy i huzary – Fruzia / Zuzia *
David's Formidable Speech on Europe
Don Juan – Karolka
Faust cz. I – Postać w Chórze świętych kobiet / Wiejska dziewczyna / Postać w Chórze Czarownic / Ariel (gościnnie)
Gyubal Wahazar – Scabrosa
Hamlet – Grabarz / Aktor I
Lunatycy – Huguenau czyli Rzeczowość – Rozalia (gościnnie)
Makbet – Wiedźma *
Markiza de Sade – Anna
Mistrz i Małgorzata – Sekretarka
Oczyszczenie – Ewa
Oresteja – Kassandra / Alekto
Piekarnia – Panna Hippler / Podporucznik Armii Zbawienia
Poczet Królów Polskich – Kazimierz I Odnowiciel
Płatonow
Sto lat kabaretu.... Krakowskie kabarety XX wieku – Jedna z postaci
Sto lat kabaretu... Krakowskie kabarety XX wieku – Jedna z postaci / W Zielonym Baloniku, W Jamie Michalika/
Tajny agent dawniej znany jako koprofagi czyli znienawidzeni ale niezbędni  – Tekla/Ekscelencja
Tango Gombrowicz – Panna Zosia / Jedna z postaci w Grupie: Polaków, Studentów, Melomanów, Krytyków
Trans-Atlantyk – Panna Zofia
Trylogia – Helena Kurcewiczówna / Sikorka / Zosia Boska
Trzy stygmaty Palmera Eldritcha – Perky Pat
W środku słońca gromadzi się popiół – Iskierka
Wesele hrabiego Orgaza – Dunka / Dziennikarz 01
Wiśniowy sad – Waria
Wyzwolenie – Córka / Maska