Lidia Duda

Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /1983/. 

1.09.1981 - 31.08.1984 - Teatr im. S. Jaracza, łódź

1.09.1984 - Stary Teatr, Kraków

Wychowanka PWST w Krakowie (którą ukończyła spektaklem dyplomowym „Pieszo” w reż. Jerzego Jarockiego), a obecnie jej profesor. Po studiach pracowała w łódzkim Teatrze im. Jaracza; ze Starym Teatrem w Krakowie związana jest od 1984 roku, prezentując w rozmaitych scenicznych wcieleniach szeroki wachlarz aktorskich możliwości.
Szczupła, eteryczna brunetka ma na swoim koncie kilkadziesiąt ról, m.in. u takich reżyserów, jak: Jerzy Grzegorzewski („Śmierć Iwana Iljicza”, „Tak zwana ludzkość w obłędzie”, „Dziady – dwanaście improwizacji”), Andrzej Wajda („Wesele”, „Klątwa”), Filip Bajon („Płatonow”), Tadeusz Bradecki („Rękopis znaleziony w Saragossie”, „Kariera Artura Ui”), Mikołaj Grabowski („Trans-Atlantyk”, „Tartuffe”, „Chopin kontra Szopen”). Zagrała postać Mary Regan w spektaklu „Trzy stygmaty Palmera Eldritcha”, którym Jan Klata zadebiutował na scenie Narodowego Starego Teatru. Jej myślenie o teatrze ukształtowała w dużym stopniu praca z Krystianem Lupą, u którego zagrała w spektaklach „Bracia Karamazow”, „Lunatycy – Huguenau czyli Rzeczowość”, „Malte albo Tryptyk marnotrawnego syna” i „Mistrz i Małgorzata”.
Lidia Duda udowodniła, że jest artystką otwartą na teatralne eksperymenty – takim przedsięwzięciem jest grany przez nią w rozmaitych pozascenicznych przestrzeniach (opustoszałe mieszkanie w kamienicy przy ul. Józefa, piwnice Starego Teatru i wiele innych) projekt „W kwestii zwycięstwa” autorstwa Pilgrima/Majewskiego. Skromny inscenizacyjnie monodram opowiadający o lewicowych utopiach i zbrodniach XX wieku momentami śmieszy przez łzy, częściej przeraża, a przede wszystkim – zmusza do myślenia. Aktorka niepodzielnie panuje nad publicznością, zamknięta z nią w niewielkiej przestrzeni, dosłownie na wyciągnięcie ręki: „Wielka Głód (Lidia Duda) mówi wprost do widza albo używa przygotowanych wcześniej taśm. Deklaruje, że powie o sobie «najprościej/ jak mogę/ najszybciej/ jak wymagacie». A my – widzowie – właściwie niczego nie wymagamy, a poddajemy się narracji, która – to jeden z paradoksów tego projektu – bywa równie zaskakująca, co przewidywalna. I właśnie w owym zaskoczeniu przewidywalnością kryje się groza opowieści Wielkiej Głód” (Olga Katafiasz, teatralny.pl).
Niewątpliwy talent komediowy ujawniła m.in. grając Babcię i Ciocię Malwinkę, dwie ciepłe, ujmujące postaci utrzymane w klimacie nostalgicznej groteski, w „Dwunastu stacjach” Różyckiego w reż. Evy Rysowej. Jej Łykaczewska  w przebojowych „Pijakach” Bohomolca w reż. Barbary Wysockiej, nakreślona efektownie, z farsowym zacięciem, lecz bez zbędnej szarży przyczyniła się do sukcesu granego przez lata przedstawienia.
(afw)
Nagrody:
2007 – Nagroda Rektora PWST w Krakowie

W teatrze:
Pijacy - ŁYKACZEWSKA


Affabulazione – Dziewczyna
Ajas – Tekmessa
Bądźmy poważni na serio – Gwendolina Fairfax
Bracia Karamazow – Fienia / Katiusza
Chopin kontra Szopen – Paulina
Chłopcy – Babcia Peloponez
Do Damaszku – Ksieni
Dom Bernardy Alba – Magdalena
Dumanowski Side A i B – Jedna z postaci
Dwaj panowie z Werony – Julia
Dwanaście stacji – Babcia / Ciocia Malwinka
Dziady - dwanaście improwizacji – Postać w Obrzędzie / Dama / Matka
Faust cz. I – Postać w Chórze świętych kobiet / Służąca / Postać w Chórze Czarownic
Gra o Każdym – Fides / Matka
Gyubal Wahazar – Świntusia Macabrescu (od 06.07.85)
Kariera Artura Ui – Wdowa Bowl
Klątwa – Jedna z postaci w Chórze
KOMPOnenty – Matka Synka
Lunatycy – Huguenau czyli Rzeczowość – Siostra Klara
Malte albo Tryptyk marnotrawnego syna – Jeanne
Mistrz i Małgorzata – Natasza
Odprawa posłów greckich – Pani Stara
Operetka – Pani U /od 09.90/
Pani Bóg Halina – Jedna z postaci
Peer Gynt – Pasterka / Troll
Pijacy – Łykaczewska
Przekłady – Sara
Płatonow – Maria Grekow
Reformator – Nadija
Rękopis znaleziony w Saragossie – Dolorita / Ineza de Cadanza / Marika Maron
Republika marzeń – Subiektka
Sen nocy letniej – Pyłek
Śmierć Iwana Iljicza – Dziewczyna na balu
Tak zwana ludzkość w obłędzie – Ochotniczka Rozstrzeliwaczka
Tartuffe – Oficer Gwardii Królewskiej
Termopile polskie – Frejlina / Probier-dama / Pani Nimfa / Zakonnica
Trans-Atlantyk – Dama z kołnierzem / Panna Tolcia
Trzy stygmaty Palmera Eldritcha – Mary Regan
Tu jest potwór – Jenny
Uzdrowiciel – Grace
W kwestii zwycięstwa