Iwona Budner

Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /1990/

1.10.1982 – 31.09.1985 – Teatr Muzyczny, Gdynia

1.11.1991 – Stary Teatr, Kraków

Obdarzona talentem, oryginalną urodą oraz wspaniałym głosem absolwentka krakowskiej szkoły od 1991 roku nieprzerwanie należy do zespołu Starego Teatru, gdzie zagrała ponad trzydzieści ról w bardzo urozmaiconym repertuarze.
Otwarta na teatralne eksperymenty aktorka stworzyła intrygujące, pełnokrwiste postaci w spektaklach Michała Borczucha: w „Werterze” wg Goethego (gdzie zagrała jedno z trzech wcieleń Loty, ukochanej tytułowego bohatera) oraz w spektaklu „Brand. Miasto. Wybrani” wg Ibsena (gdzie pojawiła się w roli Asty/Pani Burmistrz).
Iwona Budner współtworzyła sukces wysoko ocenionych przez krytykę i widzów inscenizacji Pawła Miśkiewicza na Scenie Kameralnej Starego Teatru. Wcieliła się w nieszczęśliwą, spragnioną uczuć męża Różę w polskiej prapremierze „Niewiny” Dei Loher (2004), za którą reżyser otrzymał Nagrodę im. Konrada Swinarskiego. Zagrała Obcą Kobietę, jedną z ról w migotliwym kalejdoskopie postaci, z jakich składała się świetna inscenizacja sztuki „Przedtem/Potem” Rolanda Schimmelpfenniga (2006), komediowego traktatu filozoficznego na temat dziwności istnienia.
Jej sceniczną charyzmę docenili reżyserzy młodszego teatralnego pokolenia. Budner przykuwa wzrok jako wyrazista, zmysłowa Rebeka w mutlimedialnym uniwersum „Akropolis” wg Wyspiańskiego w reż. Łukasza Twarkowskiego: „Akropolis jest krainą cieni. (…) Iwona Budner, jako Hekuba, nasyca mroczny, migotliwy świat dwuznacznym erotyzmem” – pisał Łukasz Drewniak w „Dzienniku Polskim”. W swojej efektownej teatralnie wizji na temat „Hamleta” Krzysztof Garbaczewski dostrzegł w niej Królową Gertrudę, będącą współczesną, zagubioną matką, bezradną wobec szaleństwa syna. Aktorka świetnie wywiązała się z tego zadania: „«Hamlet» jest u Garbaczewskiego matrycą. Mieści się w nim i pokazany jak w tanim filmie obyczajowym dramat Gertrudy (Iwona Budner) – matki, która z obarczającym ją o całe zło świata synem próbuje rozmawiać przez telefon” (Witold Mrozek, „Gazeta Wyborcza”).
Iwona Budner jeszcze jako adeptka aktorstwa błyskotliwie zadebiutowała rolą Klarysy w kultowym „Człowieku bez właściwości” wg Roberta Musila, zrealizowanym przez Krystiana Lupę w krakowskiej PWST. To spotkanie wywarło ogromny wpływ na formowanie się teatralnej wrażliwości aktorki. Z powodzeniem wystąpiła potem w wielu krakowskich inscenizacjach reżysera już na profesjonalnej scenie Starego Teatru, takich jak: „Lunatycy I” (jako Ilona) i „Lunatycy II” (jako Hanna Wendling), „Mistrz i Małgorzata” (jako Hella) czy „Zaratustra” (jako Rita). W głośnym, ośmiogodzinnym „Factory 2” tego samego reżysera, scenicznej fantazji inspirowanej twórczością Andy’ego Warhola, uwiodła publiczność brawurową kreacją transwestyty o imieniu Holly Woodlawn – bywalca (bywalczyni) Fabryki, zafascynowanego postacią Holly Goligthly, bohaterki „Śniadania u Tiffaniego”, od którego zapożyczony został artystyczny pseudonim.
Aktorki, cenionej przez reżysera Pawła Miśkiewicza, nie mogło zabraknąć  w jego przejmującej inscenizacji  „Podopiecznych” Elfriede Jelinek (premiera: kwiecień 2016).
(afw)

W teatrze:
Gyubal Wahazar - LUBRICA
Hamlet - KRÓLOWA GERTRUDA
Akropolis - Anioł III, Hekuba, Rebeka


Ajas – Atena
Akropolis – Anioł III, Hekuba, Rebeka
Brand. Miasto. Wybrani – Asta (Pani Burmistrz)
Dom Bernardy Alba – Adela (gościnnie)
Don Juan – Kordelia
Don Kichote – Antonia
Dumanowski Side A i B – Jedna z postaci
Egzekucja cennych wspomnień – Jedna z postaci
Factory 2 – Holly
Gyubal Wahazar – Lubrica
Hamlet – Królowa Gertruda
Klątwa – Jedna z postaci w Chórze
Król Edyp – Jokasta
Lunatycy – Esch, czyli Anarchia – Ilona
Lunatycy – Huguenau czyli Rzeczowość – Hanna Wendling
Malte albo Tryptyk marnotrawnego syna – Abellone
Markiza de Sade – Hrabina de Saint – Fond
Mąż – Wariatka (gościnnie)
Mistrz i Małgorzata – Hella
Niewina – Róża
Ocaleni – Liz
Pani Bóg Halina – Jedna z postaci
Peer Gynt – Anitra
Przedtem/Potem – Obca Kobieta
Reformator – Prostytutka I
Rękopis znaleziony w Saragossie – Rebeka, Zerzabella
Sen srebrny Salomei – Szlachcianka III, Ukrainka III
Śmierć Iwana Iljicza – Dziewczyna na balu
Starosta Kaniowski – Szlachcianka/ Chłopka/ Matka/ Prisieczka/ Starościna
Tak zwana ludzkość w obłędzie – Ochotniczka Rozstrzeliwaczka
Tartuffe – Oficer Gwardii Królewskiej
Werter – Lota II
Zaratustra – Rita