Marta Ścisłowicz

Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu /2007/

Już jako studentka dostrzeżona została na łódzkim festiwalu szkół teatralnych (jako Renée w „Madame de Sade”), jeszcze podczas studiów współpracowała z Teatrem Polskim we Wrocławiu. Cechuje ją artystyczna bezkompromisowość, odwaga podejmowania trudnych wyzwań oraz niezwykła plastyczność i prawdziwy aktorski instynkt, które pozwalają jej balansować bez uszczerbku dla jakości roli między ambitnymi przedsięwzięciami teatralnymi i telewizyjnymi produkcjami. 

Na Scenie Kameralnej Starego Teatru aktorka brawurowo wcieliła się w postać Karoliny Towiańskiej w spektaklu „Towiańczycy, królowie chmur” (tekst Jolanta Janiczak, reżyseria Wiktor Rubin). Rola w spektaklu, nawiązującym do Koła Sprawy Bożej i rozprawiającym się z naszymi polskimi romantycznymi mitami, wymagała odwagi przekraczania granic. O tym zadaniu aktorka mówiła Iwonie Szostak (www.prestigebag): „moja nagość to rodzaj performan... z siebie cały kostium, zakładam go sobie na głowę i na oczy. Nic nie widzę. Zostaję ja i moje ciało. Idę w widownię, chodzę między rzędami. Widz może reagować w taki czy inny sposób. Czekam jak to zagra…”. 

Krytycy wysoko ocenili także jej kreację w spektaklu „Sprawa Gorgonowej” (realizacji tego samego duetu) zainspirowanym największym medialnym wydarzeniem sądowym międzywojnia: „Marta Ścisłowicz w roli Rity, jak Marina Abramović, bezustannie zrzuca tu skórę, nacina powierzchnię swojego wizerunku i ujawnia kolejne fantazmaty tłumu – jest erotycznym monstrum, zahukaną ofiarą, dobrą gospodynią lub karierowiczką dążącą do celu po trupach. «Performuj albo giń» – słynne twierdzenia Jona McKenziego staje się jej główną dewizą. W gąszczu sprzecznych występów gubi się wreszcie realność tej postaci” (Paweł Soszyński, Dwutygodnik.com).

Efektownym początkiem owocnej współpracy aktorki z Jolantą Janiczak i Wiktorem Rubinem był głośny spektakl „Caryca Katarzyna” w Teatrze im. Żeromskiego w Kielcach (2013). Brawurowo zagrana tytułowa postać w tym przedstawieniu – charyzmatycznej kobiety, która bez skrupułów, w pełni świadomie używa ciała do przejęcia i utrzymania władzy – przyniosła jej  nagrody  na festiwalach: Boska Komedia w Krakowie (2013), Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi czy Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2014).

Wcześniej, w latach 2007–2012, Marta Ścisłowicz grała w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, m.in. w spektaklach: „Trzy siostry”, „Sprawa Dantona” (reż. P. Łysak),  „Płatonow” (reż. M. Kleczewska); „Słowacki. 5 dramatów. Rekonstrukcja historyczna – Mazepa, Sen Srebrny Salomei, Ksiądz Marek, Horsztyński, Kordian” (reż. P. Wodziński,  nagroda za rolę Judyty na festiwalu „Klasyka Polska” w Opolu), „Cherry Blossom” (reż. L. Campbell), „Wielki Gatsby” (reż. M. Zadara), „Szwoleżerowie” (reż. J. Klata) czy „Opowieści zimowe” wg Andersena (reż. I. Gańczarczyk). 

Aktorka , doceniana za główne role w pisanych z myślą o niej scenariuszach, odnalazła się także w pracy zespołowej na deskach Starego Teatru, współtworząc spektakle „Podopieczni” wg Jelinek w reż. Pawła Miśkiewicza oraz „Dekalog” w reż. Tiana Gebinga, co podsumował żartobliwie Maciej Stroiński w e-teatrze: „To, co zaciężny reżyser zrobił z Martą Ścisłowicz, można spokojnie nazwać «poskromieniem złośnicy», brawo dla niej i dla niego”.

Wystąpiła w filmach, m.in. „Jutro idziemy do kina”, „Afonia i pszczoły” czy „Bogowie”, szerokiej publiczności znana jest z telewizyjnych seriali. 

(afw)

W teatrze:
Sprawa Gorgonowej - RITA GORGONOWA
Towiańczycy, królowie chmur - KAROLINA TOWIAŃSKA
Dekalog - 4
Kosmos -


Sprawa Gorgonowej – Rita Gorgonowa

Towiańczycy, królowie chmur – Karolina Towiańska